تامین امید پرگاس

کلسیم کربنات

کلسیم کربنات چیست؟

کربنات کلسیم یکی از فراوان‌ترین مواد خام موجود در طبیعت است. رشته‌ کوه‌ها از کربنات کلسیم به شکل گچ، دولومیت، مرمر و سنگ آهک ساخته شده‌اند. بنابراین این ماده خام بیش از 4 درصد از پوسته زمین را تشکیل می‌دهد. همچنین کربنات کلسیم در شکل محلول خود در رودخانه‌ها و اقیانوس‌ها حل می‌شود. سپس گیاهان و حیوانات آن را جذب می‌کنند و از آن برای ساختن اسکلت و صدف استفاده می‌کنند. پودر میکرونیزه کربنات کلسیم صنعتی به عنوان یک ماده معدنی پرکاربرد در صنعت، به دلیل تنوع عیارهایی که می‌تواند تولید کند، یک ماده خام ایده آل است.

کاربرد کلسیم کربنات چیست؟

کاربرد کربنات کلسیم صنعتی بسیار گسترده است. برخی از مهم‌ترین صنایعی که کربنات کلسیم در آن‌ها دارای کاربردهای گسترده است عبارتند از:

  • ساخت و ساز و مصالح ساختمانی: یکی از صنایعی که به شدت به کربنات کلسیم متکی است، ساخت و ساز است. کربنات کلسیم را می توان در انواع مصالح ساختمانی و در طول فرآیند ساخت و ساز یافت.
  • تولید مواد غذایی و مکمل‌های بهداشتی: کربنات کلسیم در سراسر فروشگاه‌های مواد غذایی وجود دارد و در فرآیند تولید مواد غذایی نیز استفاده می‌شود. به دلیل دارا بودن کلسیم، کربنات کلسیم به عنوان مکمل کلسیم و همچنین ضد اسید و به عنوان پایه‌ای برای سایر قرص‌ها به کار می‌رود.
  • رنگ، پلاستیک و کاغذ: رنگ پلاستیک و کاغذ بدون کمک کربنات کلسیم همان چیزی که امروزه می‌شناسیم نخواهند بود. کربنات کلسیم در این محصولات به عنوان پرکننده عمل می‌کند. همچنین از رنگ سفید تند آن می‌توان برای رنگدانه استفاده کرد. در صنعت کاغذ، با هزینه کم به ورق‌های کاغذ ظاهری غیر شفاف و روشن می‌بخشد و در عین حال سطوح ورق‌ها را صاف نگه می‌دارد. به علاوه، به کاغذ رنگ سفید درخشان می‌دهد. کربنات کلسیم مسلماً برای صنعت رنگ ارزشمند است. تا جایی که می‌تواند تا 30٪ از آنچه در قوطی رنگ شما وجود دارد را تشکیل دهد. همچنین کربنات کلسیم به عنوان پرکننده، در ساخت پلاستیک‌ها و درزگیرها نیز کاربرد دارد.