تامین امید پرگاس

باریت

باریت چیست؟

باریت یا همان باریتین یک ترکیب شیمیایی است که فرمول شیمیایی آن به صورت سولفات باریم می باشد و تشکیل شده از عنصرهای باریم، گوگرد و اکسیژن است. وزن مخصوص باریت، ۴.۵ می باشد که برای یک ماده ی معدنی غیر فلزی مورد عجیبی محسوب می شود و تشخیص این ماده بسیار راحت می باشد چرا که کمتر ماده ی معدنی غیر فلزی دارای وزنی بالاتر از ۴ است.

باریت در طبیعت به سه شکل رگه ای ، لایه ای و رسوبی وجود دارد. نوع رگه ای آن از تشکیل محلول های گرمایی و ماگمایی موجود در گسل ها و شکستگیها بوجود می آید. نوع لایه ای و رسوبی باریت نیز مربوط به ذخایر ماسیوسولفاید بوده و اکثراً در محیط های آتشفشانی یافت می شود. و در نهایت؛ کانسارهای باریت برجای مانده، با هوازدگی سطح سنگ های باریتی و باقی ماندن آن به دلیل وزن بالا و مقاومت شیمیایی زیاد حاصل بدست می آید

کاربرد باریت چیست؟

باریت به دلیل ویژگی های منحصر به فرد آن، دارای کاربرد و موارد مصرف بسیاری بوده و در صنایع گوناگونی مورد استفاده ی زیادی قرار می گیرند که در زیر به آنها اشاره می کنیم:

یکی از اصلی ترین و مهمترین کاربردهای سولفات باریم، استفاده از آن در حفاری چاه های نفت و گاز است. در واقع، درصد زیادی از باریت حفاری برای استخراج مواد نفتی و سرکوب فشار زیاد مایعات در زمان استخراج به کار می رود.

دیگر کاربرد سولفات باریم به دلیل دارا بودن عنصر اکسیژن در ساختار خود، در آنالیز ایزوتوپی می باشد و می توان آن را برای شناسایی عنصرهای دیگر بکار برد.

سولفات باریم در صنعت رنگ سازی استفاده می شود و کاربرد آن به عنوان یک ماده پرکننده است به صورت بی رنگ و پودر شده استفاده می شود.

از سولفات باریم برای تولید و ساخت پوشش اتومبیل با خاصیت ضد خوردگی استفاده می شود.

از دیگر کاربردهای سولفات باریم، استفاده از آن در تولید سیمان می باشد تا پوشش آن در برابر تابش مقاومت داشته باشد.

سولفات باریم در صنعت کاشی و سرامیک مورد استفاده قرار می گیرد. این نوع ماده جهت افزایش درخشندگی و کاهش حباب در کاشی و سرامیک کاربرد دارد.

علاوه بر این موارد، باریت در بسیاری از زمینه های دیگر دارای کاربرد است که از آن جمله می توانیم به استفاده از آن در تولید کابل، پلاستیک، مواد منفجره، وسایل آتش بازی، آلیاژ، حفاظت پرتو، لامپ های فلئورسنت، رآکتورهای هسته ای، شمع خودرو، لباس های ضد حریق، لوله های خلاء، لوازم آرایشی، جوهر سفید و لاک غلط گیر اشاره کرد.